Powered By Blogger

piątek, 20 stycznia 2012

Proporczykowiec z Kap Lopez

Proporczykowiec z Kap Lopez(łac.Aphyosemion australe) Gatunek ten zamieszkuje muliste przybrzeżne wody Afryki,od Konga aż do Gabonu.W Europie rozmnażany jest od 1913r.Samiec jest dużo bardziej większy i bardziej urozmaicony w barwy od niepozornej samicy. Rozmnażanie: Na tydzień przed tarłem samice należy oddzielić od samców i obficie karmić pokarmem roślinnym.Akwarium o pojemności od 10 do 15 litrów z siatką ochronną na dnie napełniamy wodą o temperaturze 24 stopni C,pH 6,5-7,0 i twardości węglanowej 2 stopnie dCH.W zbiorniku umieszczamy 1 samca i 2-3 samice.Ryby te często przystępują do tarła już po kilku minutach bycia w zbiorniku.Nie należy pozwolić rybom trzeć się dłużej niż tydzień.W przeciwnym razie czas wylęgania larw zostanie niepotrzebnie przedłużony i powstaną między nimi znaczne różnice wielkości i wieku.Wylęg następuje po ok.2 tygodniach.Siatkę ochronną można zdjąć dopiero po wykluciu ostatniej larwy.Wtedy możemy być pewni,że nie zniszczymy ani jednego jajeczka.Większość jaj bowiem zatrzymuje się w oczkach siatki,między siatką a szybami oraz przy ramce siatki,a tylko niewiele spada na dno.Młode karmimy najpierw larwami solowca, nieco później siekanymi rurecznikami.Kiedy osiągną długość 2 cm ,należy je przenieść do obszernego zbiornika i stopniowo obniżać temperaturę wody do 20 stopni C.Po trzech miesiącach są już dojrzałe do rozrodu. W zbiorniku obsadzonym roślinami o ciemnym dnie rybki te czują się najlepiej(wiem to z własnego przekonania: "kiedyś miałem akwarium 120 litrów i zakupiłem 3 proporczykowce.Po kilku dniach zauważyłem przy karmieniu że samiec i dwie samice proporczykowca nie wychodzą spod kokosów. Następnego dnia pojechałem do sklepu zoologicznego i kupiłem ultrafioletową świetlówkę.Założyłem ją i włączyłem.Proporczykowce wypłynęły i w spokoju zjadły pokarm.Potem odłączyłem świetlówkę i włączyłem zwykłą by zbadać co się stało.Rybki znów siedziały pod kokosami.I już znałem przyczynę :) Pożywienie: Naturalnym pożywieniem proporczykowców jest pokarm roślinny.Larwy i poczwarki komarów są również idealnym dopełnieniem białka w organizmie. Dziękuję za przeczytanie artykułu; Michał Frączek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz